Stroomstoot bepaalt eindstand autoverkoop 2020 op 356.051 stuks.


Laagste jaarresultaat sinds 1969. EV’s doen 20%, diesels nog maar 4%

In 2020 zijn in Nederland in totaal 356.051 nieuwe personenauto’s geregistreerd tegenover 445.217 stuks in 2019 – een afname van 20 procent. Volkswagen wist vorig jaar voor de zestiende maal op rij de meeste nieuwe auto’s in Nederland te verkopen. De Kia Niro is het bestverkochte model en stuwt het merk op naar de tweede plek in de merkenrangschikking. Dit en meer blijkt uit cijfers van RDC/CARmonitor, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau voor de mobiliteitsector AUMACON.

Moeizaam jaar met veel EV’s en heel weinig diesels

Met de afsluiting van 2020 komt een zeer moeizaam autoverkoopjaar ten einde. Marktanalist Clem Dickmann: “Vooral in het tweede kwartaal had de afzet sterk te lijden onder de verminderde productie en de uitvallende marktvraag als gevolg van de coronapandemie. Vanaf juli kwam de afzet weer schoorvoetend op gang, zonder echter het niveau van 2019 echt te benaderen. Het is aan het toenemende aanbod van elektrische auto’s – en de daaraan gekoppelde overheidsondersteuning – te danken dat de autoverkopen toch nog een niveau van iets meer dan 350 duizend stuks hebben bereikt. Daarmee blijft 2020 nipt voor op 1969, het jaar waarin slechts 349.588 nieuwe auto’s werden genoteerd.” Ter oriëntatie: het gemiddeld jaaraantal over de afgelopen tien jaren staat op 435 duizend stuks. Vooral in december maakten nog veel leaserijders gebruik van de laatste kans op 8 procent bijtelling. Het leidde tot een uitzonderlijk december resultaat: 42.829 registraties. In een ‘normaal’ jaar komt de registratieteller in de laatste maand vaak niet verder dan 10 tot 15 duizend stuks.

Elektrische auto’s noteren in 2020 een recordmarktaandeel van circa 20 procent, royaal meer dan bijvoorbeeld dieselauto’s die niet verder zijn gekomen dan 4 procent van de totaalmarkt. Tegelijkertijd is de afzet van occasions in 2020 naar (bijna) recordhoogte gestegen; definitieve cijfers volgen komende week. Dickmann: “De auto heeft tijdens
deze pandemie haar functie van veilig vervoermiddel andermaal bevestigd. Vooral de vraag naar gebruikte auto’s is gestegen. Door de lage nieuwverkoop zijn er echter niet
voldoende inruilauto’s beschikbaar. Bovendien is de occasionimport vanuit het buitenland sterk teruggevallen. Veel Nederlandse occasionbedrijven kampen derhalve met aanbodproblemen. Maar het is al met al geen beletsel om in de buurt van een nieuw jaarrecordniveau te komen.”

Volkswagen bestverkochte merk, Kia Niro populairste model

Volkswagen werd in 2020 met een marktaandeel van 12,6 procent voor de zestiende maal op rij het bestverkochte merk in ons land. Tussen 1969 en 2004 was Opel 36 jaar lang onafgebroken het grootste merk in Nederland. De verrassende nummer twee is Kia met een marktaandeel van 7,5 procent. De nummer drie van 2019, Tesla, heeft in ons land een teleurstellend jaar achter de rug. Het merk komt in 2020 niet verder dan een 16de laats in de eindrangorde met een marktaandeel van procent.

Het bestverkochte model was vorig jaar de Kia Niro. In 2019 viel deze eer nog te beurt aan de Tesla Model 3, voorafgegaan door de Volkswagen Polo (in 2018) en de Renault Clio (in 2017).

Top-45 merken

Betreft: registratie van nieuwe personenauto’s in Nederland
Periode: 01 januari t/m 31 december 2020

Bron: RDC/CARmonitor; bewerking: AUMACO

Zie voor het complete overzicht op aumacon.nl

Over AUMACON

AUMACON is een onafhankelijk market intelligence bureau voor de mobiliteitsector en specialist in marktanalyse en de begeleiding van bedrijfskundige en strategische vraagstukken. AUMACON ontwikkelt hoogwaardige marktkennis en biedt die kennis in drie productgebieden aan: consultancy, concepten en content. AUMACON heeft een
reputatie met het uitvoeren van brancheonderzoeken. Zo is AUMACON sinds 2004 de uitgever en samensteller van de bekende AUMACON Dealerholding Top-100 voor de Nederlandse markt. In 2017 is tevens voor het eerst ook de Europese versie van dit onderzoek gepubliceerd worden, in 2020 is daarnaast tevens gestart met de Belgische Dealergroep Top-50.

Voor meer informatie dan wel beeldmateriaal rondom dit bericht kunt u contact opnemen met de heer Clem Dickmann, marktanalist en directeur van AUMACON.
Mobiel : 06-50562701
Email : c.dickmann@aumacon.nl
Internet : aumacon.nl / aumacon.be / aumacon.eu / carmonitor.nl

Bronvermelding : Aumacon

Foto : Go Ultra Low