De autoleverancier Magna heeft twee nieuwe aandrijfsystemen gepresenteerd: een voor plug-in hybrides en een voor puur elektrische auto’s. Volgens eigen informatie hecht het bedrijf bij de ontwikkeling veel belang aan efficiëntie en wil het de actieradius vergroten of, in het geval van de PHEV, de uitstoot verminderen.

De volledig elektrische vierwiel aangedreven “EtelligentReach” zou een vergroting van de actieradius van 20 procent of meer dan 145 kilometer mogelijk moeten maken in vergelijking met de momenteel geproduceerde elektrische auto’s door de software en hardware te upgraden, zoals Magna in de aankondiging berekent. Tegelijkertijd wordt gezegd dat de prestaties zijn verbeterd.

De vierwielaandrijving moet worden gekenmerkt door een intelligente “ontkoppelings” functie, waarbij de elektromotoren naar behoefte kunnen worden in- of uitgeschakeld. De omvormers moeten werken met moderne siliciumcarbide-technologie en zo bijdragen aan een verhoogde efficiëntie. Daarnaast komt er nog doorontwikkelde besturingssoftware die in de toekomst voor alle elektrische en hybride aandrijvingen van Magna zal worden gebruikt.

Volgens de aankondiging vertrouwt Magna op een elektromotor met een vermogen van 120 kW en een nieuwe hybride transmissie voor het “EtelligentEco” PHEV-systeem en belooft ze een puur elektrische actieradius van 100 kilometer. De aandrijving had ontworpen moeten zijn voor een hoog aandeel elektrisch rijden in zoveel mogelijk situaties. Magna belooft de uitstoot van broeikasgassen met maximaal 38 procent te verminderen, maar het bedrijf zal niet preciezer zijn met deze verklaring.

Dit moet onder meer mogelijk worden gemaakt door een “unieke cloud verbinding”. Als een laadproces nodig is, zou het systeem een ​​laadstation moeten aanbevelen – indien mogelijk hebben laadpunten met lokaal opgewekte groene stroom de voorkeur, aldus de aankondiging. Als Magna deze functies ook meeneemt in haar eigen berekening van de uitstoot van broeikasgassen, is de vermeende verbetering van 38 procent niet alleen in het voertuig bereikt, maar hangt ook af van de infrastructuur.

De leverancier presenteerde de twee aandrijfsystemen in zijn wintertestcentrum in Arjeplog, Zweden. “Terwijl de autofabrikanten op weg zijn naar een emissievrije toekomst, zijn wij de leverancierspartner die hen nieuwe en innovatieve producten kan aanbieden om ze daar te krijgen”, zegt Tom Rucker, President Magna Powertrain. “Op basis van onze expertise op het gebied van voertuigsystemen en de benadering van schaalbare bouwsteentechnologie, kunnen we aan de eisen van onze klanten voldoen met complete oplossingen voor geëlektrificeerde aandrijflijnen, evenals subsystemen en componenten.” Magna.com

Bronvermelding : Electrive

Header & foto’s : Magna