Er bestaan in Nederland inmiddels nog maar 2 soorten stekkers, namelijk een type 1 of type 2 aansluiting. Type 1 komt alleen nog maar voor bij tweedehands auto’s. Voor nieuwe elektrische auto’s geldt dat ze bijna allemaal met type 2 aansluiting uitgerust zijn. Deze aansluiting is in Europa de standaard geworden.
7.4 kW (alleen 1-fase)
3.7 kW (1-fase 16A)
1-fase: 7.4 kW
2-fase: 14.8 kW
3-fase: 43 kW
3.7 kW (1-fase 16A)
7.4 kW (2-fase 16A)
11 kW (3-fase 16A)
De meeste elektrische auto’s zijn inmiddels ook geschikt om onderweg snel op te laden. Snelladen (DC laden) wordt aangeraden tijdens het afleggen van lange afstanden zonder lange tussenstop. Ook hiervoor betaal je met de oplaadpas of app. Deze kun je voor alle openbare oplaadpunten in Nederland gebruiken. Bij een snellaadpunt maak je gebruik van de laadkabel die bij de laadvoorziening hoort. Je eigen oplaadkabel heb je dus niet nodig. De batterij van je elektrische auto laadt tot maximaal 80% op tijdens snelladen.